• Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie (LZV)

Een Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie (LZV), ook wel Ecocombi, is een vrachtwagen die meer vracht kan en mag vervoeren dan een gewone vrachtautocombinatie. Een LZV is maximaal 25,25 meter lang en 60 ton zwaar, terwijl een gewone vrachtwagen maximaal 18,75 lang is en (in Nederland) maximaal 50 ton zwaar mag zijn. Omdat het brandstofverbruik nauwelijks stijgt, wordt bij het transporteren van goederen per LZV 4 tot 30% brandstof bespaard. Er bestaan vijf mogelijke LZV-varianten (zie afbeelding). De meest voorkomende varianten zijn A, D en E.
Een Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie (LZV), ook wel Ecocombi, is een vrachtwagen die meer vracht kan en mag vervoeren dan een gewone vrachtautocombinatie. Een LZV is maximaal 25,25 meter lang en 60 ton zwaar, terwijl een gewone vrachtwagen maximaal 18,75 lang is en (in Nederland) maximaal 50 ton zwaar mag zijn. Omdat het brandstofverbruik nauwelijks stijgt, wordt bij het transporteren van goederen per LZV 4 tot 30% brandstof bespaard. Er bestaan vijf mogelijke LZV-varianten (zie afbeelding). De meest voorkomende varianten zijn A, D en E.
Aanmelden
Proef
Tussen december 2000 en juni 2004 hield het Ministerie van Verkeer en Waterstaat een kleinschalige proef met vier vrachtwagens. Van 24 augustus 2004 tot 1 november 2006 hield het ministerie een grootschalige proef. Hieraan mochten maximaal 100 transportbedrijven en 300 voertuigen meedoen.
Op 1 november 2007 starte er een ervaringsfase die bedoeld is om op grote schaal ervaring op te doen. De ervaringsfase duurt naar verwachting drie tot vijf jaar. In tegenstelling tot de eerdere proeven wordt het maximale gewicht beperkt tot 60 ton en geldt er een maximale laadlengte. Het aantal voertuigcombinaties dat ondernemers mogen inzetten is echter tijdens de ervaringsfase niet langer beperkt.

Beperkingen
Aan het gebruik van een LZV zijn veel beperkingen opgelegd. Zo mag zo’n vrachtwagen, buiten de autosnelweg, alleen op een vooraf vastgestelde route rijden en mag er niet gereden worden bij mist. LZV’s mogen ook geen overwegen kruisen, waarover treinen rijden die sneller dan 40 km/h, en woonerven en ‘zone 30′-gebieden zijn ook taboe. De LZV is vooral bedoeld om van en naar industriegebieden te rijden. Voor LZV’s geldt een algeheel inhaalverbod en de chauffeur heeft een extra rijopleiding nodig. Bovendien is de deelnemer verplicht ongevallen, overtredingen of misdrijven, waarbij de LZV is betrokken en eventueel opgemaakte processen-verbaal te melden.
.
De vrachtwagencombinaties moeten onder meer:
Voorzien zijn van een spiegeluitrusting conform de nieuwste Europese bepalingen;
Beschikken over geavanceerde remsystemen;
Beschikken over een aslastmeetsysteem;
Voorzien zijn van een bord op de achterzijde met daarop een contour van de combinatie en een vermelding van de lengte in meters.
Cursusdata
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt.
Examen
Om in aanmerking te komen voor een LZV-opleiding moet je minimaal 5 jaar rijervaring met CE hebben. Tevens moet je geldig CE rijbewijs hebben voorzien van de Code 95.
• Klik hier voor meer informatie over de opleiding Chauffeur Lange en Zware Voertuigen bij VTL
• Klik hier voor meer informatie over de opleiding Chauffeur Lange en Zware Voertuigen – Voertuig van VTL

Contact

(058) 288 00 04
Stel telefonisch je vraag
Stuur ons een e-mail
Wij antwoorden binnen 2 uur

Whatsapp ons je vraag
ma t/m vrij 8:00-18:00
Let’s get social!